sunnuntai 2. lokakuuta 2011

Liigaseurat sosiaalisessa mediassa

Ihmiset viettävät nykyään paljon aikaa tietokoneiden ääressä. Samoin sosiaalinen media Facebook ja Twitter eturintamassa ovat tulleet viimeisten vuosien aikana huippusuosituiksi. Eikö olisi siis loogista, että liigajoukkueet olisivat siellä missä ihmisetkin ovat?

Nettisivut sentään löytyvät jokaiselta joukkueelta. Näin on ollut jo pidemmän aikaa. Jokaisella joukkueella on siellä ainakin ne perusasiat. Mutta monella sivulla on suuria puutteita. Esimerkiksi pelaajien kuvia ei aina sivuilta löydy, eikä välttämättä mitään muutakaan syventävää tietoa pelaajasta. Tiedon Ville Varakkaan syntymäajasta saa myös SM-liigan sivuilta. Oman joukkueen sivuille kaipaisi sen sijaan vähän enemmän yritystä. Miljoona mainosta yhdellä sivulla ei myöskään ole välttämättä erityisen toivottua.

Nykyaikana ihmisillä on myös paljon aiempaa nopeampia yhteyksiä. Se tarkoittaa sitä, että videokuvan toisto ei tuota ongelmia. Siksi onkin huvittavaa, että kaikilla joukkueilla ei ole kotisivuillaan otteluista koosteita. Ja ihan oikeasti, onko Jokereiden sivun ulkonäkö muka erityisen hyvä? Ulkonäköön kannattaisi panostaa, sillä sekin on osa seurasta ulospäin näkyvää imagoa. Linkit oman joukkueen Facebook-sivuille tai Twitter-tiliin kannattaisi myös olla helposti nähtävissä etusivulla. Monella on jo, mutta loppujenkin pitäisi laittaa. Sen Facebookiin vievän nappulan kyllä saa mahdutettua miltei mihin vain. Jopa minä olen saanut Facebook-nappulan blogini oikeaan laitaan.

Niin se Facebook. Kaikilla joukkueilla taitaa nykyään olla oma virallinen Facebook-tilinsä. Onhan tuokin toki saavutus, mutta sitä pitäisi pystyä käyttämään aiempaa paremmin. Jotkin joukkueet käyttävät todella aktiivisesti Facebookia, mutta eivät kaikki. Esimerkiksi Kärppien, Tapparan ja Ässien Facebook-aktiivisuus voisi olla paljon nykyistä parempaa.

Nykyään ihmiset katselevat paljon videoita Youtubesta. Haluatko katsoa jonkun sketsin? Etsi se Youtubesta! Haluatko kuunnella jonkin biisin? Tsekkaa Youtube! Haluatko muistella menneitä ja katsoa jonkun maalin lätkäottelusta? Todennäköisesti sekin löytyy Youtubesta. Youtuben suosioon nähden onkin erikoista, että todella harva joukkue tuottaa materiaalia Youtubeen. TPS on tehnyt tätä esimerkillisellä tavalla jo pitkään ja tarjoaa maalikoosteita sekä haastatteluita. Nyt tämäkin on ilmeisesti onneksi muuttumassa, sillä nopeasti katsottuna HIFK, Ilves, Jokerit, JYP, KalPa ja Tappara ovat tuottaneet sisältöä Youtuben ihmeelliseen maailmaan. Haastattelut ja lehdistötilaisuudet näyttävät olevan suurin sisältö. Maalikoosteita on harvemmin.

Sitten on Twitter. Maailmalla kyseinen lyhyiden viestien luvattu satama on suositumpi kuin Suomessa. Mutta kaikesta huolimatta myös Suomessa kävijöitä riittää. HIFK:lla seuraajia on yli 700. Twitter näyttää löytyvän pienen klikkaulun jälkeen myös Jokereilta, Pelicansilta, Kärpiltä, SaiPalta, TPS:ltä ja jossain muodossa Tapparalta. Eri asia on sitten se, että kuinka aktiivisesti joukkueet lähettävät viestejä. Kaikkialla ei toki vielä edes tiedetä Twitterin olemassaoloa. Kuulemma Ässien toimistolla saatiin tietää Twitteristä ihan tässä viime aikoina. No, onhan Ässien tiedottaja sentään Twitterissä. Mutta tietävätkö kaikki tavalliset Möttöset Ässien tiedottajan nimen?

Onneksi jotkin seurat ovat hoitaneet asiansa verkossa hyvin. Esimerkiksi TPS tuntuu vakuuttavan niin omilla kotisivuillaan kuin sosiaalisessa mediassakin. Siitä voisi muut seurat ottaa mallia.

Sosiaaliseen mediaan panostaminen ei ole mitään turhaa. Sillä tavalla joukkue pääsee selkeästi lähemmäksi kannattajiaan. Sillä taas kannattajat innostuvat aiempaa enemmän ja tulevat otteluihin useammin tai ostavat aiempaa enemmän joukkueen tuotteita. Rahallisestakaan panostuksesta ei tarvitse huolehtia. Videokuvaaminen ja maalikoosteiden oikeudet saattavat jonkin verran maksaa, mutta Twitterin ja Facebookin päivittäminen on ilmaista. Miksi ei siis kannattaisi aktivoida kannattajia ja luoda keskustelua?

Seuraava kysymys onkin jo sitten se, että milloin liigajoukkueet tajuavat Google+:n olemassaolon.

4 kommenttia:

  1. Google+ ei ota vastaan yrityksiä/yhteisöjä. Näin oli vielä kuukausi sitten. Tosin tämäkin yhteisö elää nopeasti. T. eräs lätkä-fb-aktiivi.

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoinen blgoikirjoitus, klikkasin tänne Lukon fb-sivuilta postaamastasi linkistä.

    Kun kehut esimerkiksi TPS:n fb-aktiivisuutta, niin miten vertaisit sitä juuri Lukon vastaavaan?

    Itse vertailtuani erona on lähinnä kuvien postaaminen facebookiin, loput on linkkien postaamista fb-sivuille. Esim eventtejä turkulaiset eivät ole jaksaneet tehdä peleistään (tosin Lukkokin vasta tällä kaudella).

    Tuo youtube-homma on kyllä turussa hienosti hoidettu, siitä peukkua sinne.

    Entä mitä mieltä olet, onko hyvä että sivuille saisi fanitkin postata viestejä? Itse olen selvästi tuon Lukon linjauksen kannalla. Postauksiin saa kommentoida, mutta erillisiä viestejä ei seinälle saa kirjoitettua. Näin pysyy huomattavasti selkeämpänä koko sivu ja näkee oikeasti mitä se kyseinen liigaseura kirjoittaa. Mitä mieltä?

    Entä mitä mieltä olet, pitäisikö liigaseuran käyttäytyä facebookissa kuten liigaseura, vai kuten tavallinen käyttäjä... Tarkoitan lähinnä Ässien postauksen tyylisiä:

    "Kannatti tulla kattoo!"
    "Ketä johtaa sarjaa?"

    Ja samalla puuttuu ne linkit esimerkiksi otteluennakoihin, raportteihin ym.

    VastaaPoista
  3. Kas. Linkki tähän blogiin on päätynyt myös Lukon Facebook-sivuille.

    Joka tapauksessa pyrin vastaamaan kysymyksiisi. Luonnollisesti nämä ovat toki vain omia mielipiteitäni. Jotkut muut voivat olla eri mieltä.

    TPS teki sitten heti eventin TPS-HPK-matsiin. Linkkien ja kuvien laittaminen seinälle on omasta mielestäni juuri sitä hyvää toimintaa. Se antaa faneille TPS-aiheista katseltavaa/luettavaa ja pitää joukkueen näin pinnalla. Lukolla on tuohon verrattuna varsin pelkistetty tapa, vaikka toki ottelut ovatkin ne tärkeimmät asiat. Tuosta tavasta vaan puuttuu ne monia kannattajia kiinnostavat "turhat" oheisjutut.

    Omasta mielestäni tuo joukkueen seinälle viestittely on vähän kaksipiippuinen asia. Toisaalta Lukon tapa on kuten mainittua todella selkeä, vaikkakin hivenen pelkistetty. Toisaalta taas TPS:n tavalla tulee selkeää interaktiivisuutta joukkueen ja kannattajien välille, joka taas on yksi sosiaalisen median suuria vahvuuksia. Minä olisin kyllä enemmän TPS:n linjan kannalla. Toinen vaihtoehto olisi se, että Lukon linjauksella pyrittäisiin aloittamaan enemmän keskustelua ajankohtaisista asioista.

    Ässien meininki nyt on mitä on. Facebook hoidetaan ihan vasemmalla kädellä selän takaa. Jos on joukkueen virallinen tiedotuskanava, niin omasta mielestäni jonkinlainen asiallisuus tulisi säilyttää. Väliin ei tulisi heittää mitään Porin murretta, vaikka se joihinkin "hitsareihin" varmasti uppoaakin.

    Muutenkin tuntuu, että epävirallinen Porin Ässät -sivusto hoitaa hommat paremmin. Siellä on kunnolla linkkejä otteluennakoihin ja raportteihin. Ässien virallislla Facebook-kanavalla kun niitä on suorastaan häpeällisen harvoin.

    VastaaPoista
  4. Kiitos vastauksesta, tuo valokuvahomma on kyllä ihan mukava lisä. Ja miksipä ei kehitettävissä oleva asia Raumallakin.

    Tuo interaktiivisuus olisi tietysti varmaan monen tavoitteena ja haaveena, mutta heti kun päivitetään uutinen tai linkki otteluennakkoon pienen ingressin kanssa, se menee rankasti "Ässien tyyliseksi" jos päivityksen perään kirjoittaa "Kommentoi voittaako Lukko mielestäsi?"

    Eli ehkä tuo vapaus postata seinälle saa fanitkin innokkaammin kommentoimaan näihin esimerkiksi HC TPS:n postauksiin, mutta tosiaan kuten sanottua harmittavan sekava seinä kun ei meinaa löytää virallisen tahon viestejä seasta kuin etsimällä :)

    Ja onhan tuo Ässien FB-päivittäminen nyt parempaa kuin muutaman vuoden takainen naispuolinen raportinkirjoittaja heidän nettisivuillaan, joten eteenpäin on menty :) ...mikä muuten ko. henkilön nimi oli, on päässyt unohtumaan?

    VastaaPoista